marcenannette.reismee.nl

vertrek en Bangkok

Hallo iedereen,

Als eerste allemaal super bedankt voor de leuke reacties die we hebben mogen ontvangen.

Ik hoop dat jullie net zo enthousiast blijven als dat wij nu al zijn.

We zijn 4 oktober vertrokken vanuit schiphol met een super de luxe boeing 773 van Emirates airlines. Ongelooflijk wat een weelde; allemaal een eigen tv met meer dan 200 nieuwe films, ruime keuze uit de nieuwste series en oneindig veel muziek. Ook kun je live me de piloot meekijken. Er hangen 2 camera's aan het vliegtuig (een aan de onderkant en een aan de voorkant) deze beelden krijg je live samen met de snelheid, de hoogte en de route van het vliegtuig. Het plafond van het vliegtuig veranderde langzaam in een sterrenhemel naarmate het later werd. Dit zal misschien voor een aantal van jullie niets nieuws zijn maar wij stonden wel even te kijken.

En last but zeker not least kon je zo veel drinken als je maar wilde. En ja ook bier J, en zelfs de maaltijden waren prima te nassen.

Na 6 uur vliegen en 2 uur tijdverschil aangekomen op de tussenstop Dubai Airport. Geen idee hoe het er buiten uitziet (waarschijnlijk veel zand) maar binnen is het vooral groot, heel druk en benauwd. Hier 3 uur gewacht op de aansluitende vlucht naar onze eerste echte bestemming; Bangkok! Deze vlucht hebben we gemaakt in het grootste passagiers vliegtuig ter wereld, de Airbus A380. En groot is hij zeker!! Na enige vertraging (een verdachte tas aan boord) en een heerlijk ontbijt zijn we rond 13 uur geland op Bangkok Airport.

Na een Starbucks koffie hebben we een taxi gezocht. De beste man wilde ons wel rijden naar de stad maar wij wilde niet te veel betalen. Uiteindelijk zijn we er uit gekomen en hebben we uiteraard te veel betaald. Nee, dat onderhandelen moet er nog een beetje inkomen. Rijden kunnen ze hier overigens ook niet en dat voelt niet zo prettig in een taxi zonder gordels. Om het verlies van de taxi een beetje goed te maken hebben we in het hotel de loopjongen geen fooi gegeven. En ik moet zeggen dat ie dat ook niet echt verdiende. Het enige wat hij vroeg was, ‘Where are you from'? en ‘Do you want to go shopping'? Later hoorden we dat het gebruikelijk is om de werkgroep waar ook de loopjongens in vallen een fooi van 20 bath te geven na de gedane arbeid. Dit komt overeen met ongeveer 60 cent (schaam, schaam) volgende keer beter.

Hotel is overigens prima, buitenzwembad met Poolbar op de 10de,uitgebreide diner kaart met heerlijke gerechten voor de vleeseter op de 3de, Sky bar op de 23ste met super mooi uitzicht over de stad, koffie bar op de begane grond en Chang bier in de minibar voor 45 bath,(omgerekend zo'n € 1,25) Keuze genoeg dus!

Verder zijn we vandaag voor het eerst Bangkok in getrokken. En ik moet zeggen...echt heel schoon en fris is het niet. Verkeersregels zijn er nauwelijks, overal liggen er ‘vers'geslachte kippen op de BBQ en je struikelt over de verkoop van nep producten. En wanneer je 1 seconde te lang stilstaat word je een taxi danwel tuc-tuc opgedrongen om je ergens naar toe te brengen waar je helemaal niet heen wilt.

Wel is hier heel goed het verschil tussen rijk en arm Thailand te zien. Zo is er onlangs een shopping mall geopend die zeker 4 keer groter is dan zuidplein met nog veel meer hele dure merken. En druk dat het was. Heel jong, hip en rijk Bangkok was er er was zelfs televisie voor de opname van een mode show. Ik kan je zeggen, Annette schaamde zich een kapot! voor het dragen van de stijlloze maar o zo handige rugzak.

Als je dan toch in Bangkok bent moet je zeker langs de sight-seeings van de stad. Wij dus braaf naar de Grand Palace in het centrum. We stopten met de taxi voor de ingang van de tempel en op de 5 meter die we dan toch moesten lopen werden we benaderd door een man die zei dat hij bij de Palace hoorde als gids. Volgens hem was het complex dicht tot half 2 en konden we maar beter naar een staande budda 10 minuten verder op. Hij lichtte snel zijn maat in de tuc-tuc in en we konden voor een ‘super'prijs mee rijden. Wij zijn die irritante praatjes van super irritante en vervelende verkopers en tuc-tuc chauffeurs redelijk zat en hebben geen gehoor gegeven aan dit advies. Geen gehoor geven blijkt echt de beste manier om nog een beetje te ontkomen aan de opdringede taxi,tuc-tuc chauffeurs en staatverkopers.

Kort verhaal lang; de Grand Palace was gewoon open en we konden(na een aantal gidsen te hebben afgewipeld) beginnen aan een ontspannen bezoek aan de Grand Palace. Erg mooi allemaal maar ook super toeristisch. Na dit bezoek door naar Wat Po, ook wel de reclining Budda genaamd, oftewel de liggende boedha. Dit is zeker de moeite waard. Een gigantisch beeld van een liggende Budda die wacht op zijn Nirvana. Geheel gemaakt van masief baksteen en omlegt met bladgoud.

Als de dan toch op dit complex bent moet je ook een bezoek brengen aan de massage ruimte van de tempel. En nee, dit had zeker geen ‘happy end'. De massage wordt uitgevoerd over je kleren door mensen van de school of thai massage. Volgens mij had ik een vrouw die net op een verschrikkelijke manier was verlaten door haar vriend, want het deed pijn!!!! Ongelooflijk. En maar lachen...

's avonds toch nog maar even naar Khoa San Road gegaan. Hier moet je geweest zijn als je in Bangkok bent, schijn??? Ik had het niet willen missen.... Stel je voor de boulevard van Callela alleen dan veel korter met 8 keer zoveel verkopers die alleen maar rotzooi aan je willen verkopen. Ik ben wel 5 keer benaderd door een verkoper die zei dat ik er al geweldig uitzag maar als ik bij hun een pak zou kopen dan zou ik helemaal de bomb zijn!! Ach ja, het hoort erbij. Toen zijn we maar ergens neergestreken om een drankje en een hapje te doen. Hoe het precies heete weet ik niet meer maar we zaten wel tegenover Mulligans Irish Bar!! Altijd goed! Daar in gesprek geraakt met Mandy en Allen uit London. Zij waren ook net aangekomen en hadden een tip gekregen van een Brit die in Bangkok woont. Zij wisten een Thais restaurant op het dak van een gebouw met super lekker eten en erg goedkoop. Of we mee wilde naar dat restaurantje? Dat wilde we wel omdat ik nog wel trek had en omdat het gewoon gezellig was. Aangekomen op de plek van waar het zou moeten zijn was geen mens te bekennen. Toch maar naar binnen gegaan en doorgelopen naar het dak. Daar aangekomen was het een bruisend gebeuren van jonge hippe locals. De DJ spinde zijn plaaten en het eten was super goed! Mandy en Allen doen ongeveer de zelfde landen als wij dus misschien dat we die nog ergens tegenkomen. Het was in ieder geval erg gezellig.

De volgende dag stond de fiets tour door'ander' Bangkok op de planning. Helemaal goed alleen begon dit wel om 7 uur in de morgen en wij moesten nog zeker een half uur met de taxi. Dus dat was vroeg opstaan. Dit bleek achteraf niet het probleem om op tijd te komen. De eerste taxi waar we in stapte moets even denken toen hij het kaartje en het adres zag en zei dat dit wel goed ging komen. 20 minuten later ergens afgezet op een plaats met fietsen voor de deur en krantenknipsels van de tour aan de muur. Wij 15 min te vroeg en namen plaats. De dame ter plaatse sprak geen engels en wij geen thais. Wel liet blijken was dat we op tijd waren en plaats konen nemen. Om 7uur kwam de eigenaar naar beneden, een Nederlander, en die zei ‘zo jullie zijn vroeg'! Wij dachten, nou niet meer dan op tijd! Bleek dat onze taxi vriend ons naar een heel ander plek had gebracht dan waar me moeten zijn. Opzich geen probleem omdat deze man de eigenaar van onze fietstocht kent( Co van Kessel) hij bellen dat we ‘iets' later zouden zijn en gelijk een nieuwe taxi gebeld. Dit was allemaal redelijk snel in orde en wij weer opweg. De rit zou ongeveer 10 minuten duren. Niet dus. Ook deze chauffeur was helemaal verdwaald. Hij bleef lachen en had geen idee waar hij heen ging. Het werd later en later en de ik kwader en kwader. Na 4 keer heel china town te hebben gezien en uiteindelijk een uur te laat te komen waren we er eindelijk! De groep was al vertrokken maar gelukkig was er iemand achter gebleven om ons op te vangen. Na een 10 minuten flink doortrappen werden we met de groep herenigd. Een erg leuke groep van mensen, hiermee hebben we andere kant van Bangkok gezien met de fiets en de Long-tail boot. In Nederland vinden wij het asso om door iemands winkel te fietsen maar hier is de drukste markt, keuken of restaurant geen opstakel voor de fiets.

Eenmaal terug in het hotel een heerlijke duik genomen in het zwembad en lekker gegeten dus al met al een super leuke dag!

We verlaten nu Bangkok en gaan richting Ayuttaha. Dit doen we met de trein. Hier zullen we een halve dag blijven om dan met de nachtrein door te gaan naar Chiang Mai. Meer hierover in de update.

Nog een paar kleine weetjes en vragen:

-De Zafira is hiet niet van Opel maar van Chevrolet! beetje jammer voor de Zafira rijders!

-De Sky High is hier een zeer goed restaurant en geen coffee shop

-Weet iemand welke straf er staat op het overrijden van een tuc-tuc chauffeur door toedoen van mij met zijn eigen tuc-tuc omdat ie voor de 1000ste keer heeft gevraagd 'You want tuc-tuc'?

- Vincent, staat ons huis er nog?

- Jakko, is mijn auto nog heel?

Groet en Kus

Marc en Annette

P.S : vergeet mijn verjaardag niet op 10 oktober (Marc jarig)

Ayaliene

Heej backpackers!
Leuk verhaal!
Veel plezier in Ayuthaya!
xx Aya

vincent

Ola, wereldreizigers!! Jullie huis staat er nog!!
Alles gaat prima hier!

Mooi verhaal! heel erg herkenbaar dat ze je bij de grand palace proberen op te lichten, probeerden ze bij ons ook(waarschijnlijk dezelfde man). veel plezier in Ayuthaya, have fun!!
xx vin

hub.sommers@live.nl

Leuk verhaal, ja gefietst hebben wij ook met 2 dames van Co van Kessel, hele leuke meisjes, die zelfs een beetje Nederlands spraken. Zijn van 4 januari tot 16 februari weer in Thailand, als jullie dan nog daar ergens zijn, zien we elkaar misschien.

Marloes

Heeee Annetje en Marc,

Ik zie dat je goed hebt geluisterd en er niet bent ingestonken in die "tour-guide"

Klinkt allemaal super.... heel veel plezier

Love and Light

Lyane

He lieverds

Wat een verhalen al!
Hoop dat het allemaal naar jullie zin gaat verlopen.
Geniet er in ieder geval van!
Hier verder weinig nieuws, gewoon Nederland dus ja wat zal ik zeggen. Het weer is wisselend en we moeten gewoon werken.

Heel veel plezier en graag lees ik snel jullie volgende avonturen.

Dikke x Lyane

jacqueline

Annet is een halve Dubel. En Dubellen kunnen heel afwijzend kijken. Wij hadden in landen zoals Thailand en Egypte niet echt veel last van opdringerige individuen. Dus Marc wellicht is het handig om Annet voorop te laten lopen.
Veel plezier verder.

toerist

leuk geschreven, wij gaan over 4 weken krijg helemaal zin.

hoe heet dat restaurant op het dak? sky high?

mama

Hoi lieverd een hele fijne verjaardag
en geniet ervan samen,
een hele dikke knuffel, en groetjes

Pa

Hey gozerd, als ik dit schrijf lig jij waarschijnlijk nog bij te komen van je verjaardagsparty aldaar. Je bent daar 6 uur eerder jarig dan hier, gek eigenlijk. Voel je dat ook? iets ouder dan ouder ? of merk je daar niets van. Wij wel want ik zit hier nu midden in de nacht een verjaardagsgroet te tikken. Volgend jaar maar weer gewoon thuis vieren, oke !?

Groetjes Pa

De Dijkjes

Hieperdepieperdepiep hoera Marc die is jarig!
Marc, hartelijk gefeliciteerd.
Nou je hebt jezelf een leuk verjaardagscadeau gegeven "een wereldreis".
Annette ook gefeliciteerd.
Geniet heerlijk samen van deze heel bijzondere dag daar in dat verre Thailand. 't Is dat het zo ver is, anders kwamen we allemaal even langs.
Heb je daar ook dansende Boeda's? Die dansen dan vast voor jou feestje.
Nogmaals van harte en geniet er samen lekker van.
Oh ja, Sandra heeft vanwege je verjaardag op
10-10-2010 Staatsloten gekocht, doet ze anders nooit, maar ze zag het nu helemaal zitten.
Het geluk lachte haar toe vond ze, nou we wachten maar af.
Groetjes van de Dijkjes.

Tante Diny

Marc gefeliciteerd met je verjaardag in Thailand en maak er wat moois van met zijn tweetjes en geniet van jullie rondreis groetjes Tante Diny Oom Jelle en Mitchell

Markie Mark

Heeey Marc en natuurlijk ook jij zusje,

Van harte gefeliciteerd Marc, hoop dat het een super mooie dag is en eentje die je voorlopig niet zal vergeten. Ja weer een jaartje ouder. Hoop dat het een super dag was en volgend jaar zullen we het wel een keer goed vieren als je terug bent:D geniet daarzo en tot de volgende reactie weer. Oh wacht ik vergeet het bijna te zeggen Colinda is zojuist europees kampioen geworden:D Super gaaf !

Groetjes, Mark

Jakko

Hoi Marc en Annet,

Marc gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik weet dat eigenlijk niet echt meer jarig bent
omdat het daar al de 11de is, maar hier
is het nog gewoon de 10de. Je kunt
niet verwachten dat iedereen naar
jou tijd gaat leven.
Ik hoop dat het als cadeau volstaat dat ik
je kan melden dat je auto nog in
achtergelaten staat verkeerd.

Leuk verhaal, ik ben benieuwd naar
het vervolg!

ps. Ik heb er het Thaise wetboek nog eens
op nageslagen en op het opzettelijk overrijden
van een tuc-tuc chauffeur omdat ie voor de 1000ste keer heeft gevraagd 'You want tuc-tuc' staat een
midweek Ponypark Slagharen met een eigen pony voor de deur. Dus: ik zou me maar
inhouden als ik jou was.

groet
jakko

vincent

Heej marc! gefeliciteerd met je verjaardag! Had er hier al een paar op je gedronken gister na een nogal losbandig zaterdag nachtje:) wilde je eerst een E card sturen maar de verstuur datum klopte niet zag ik net, niet mijn schuld overigens.......geniet ervan, beide natuurlijk, dat doe ik ook! xx Vin

Else

Hi Annette en Marc,

Oh wat ziet het er allemaal leuk uit op de foto's. Jaloers hoor. Leuk verhaal.

Heel veel plezier gewenst en geniet er van.Tot over 4 maanden!

Groetjes Else

Carli

Hé M & A,
leuk om zo jullie een beetje te volgen... heel veel indrukken en ervaringen. Marc ik was je verjaardag helaas vergeten maar je zal mijn felicitatie niet gemist hebben toch? Veel plezier daar in ver-weg-ie-stan! Hier in Nederland hebben we sinds vandaag een nieuwe regering.... VVD, CDA en PVV dus misschien kom ik jullie binnenkort wel achterna reizen.....
Veel plezier daar en groeten,
Carli

Colinda

Lieve Marc en Annette,

Wat een verhalen zeg! Ben stiekem erg jaloers. Hier in Nederland is het koud en guur. We missen jullie wel hoor!
Geniet nog even lekker van alles daar en veel plezier!

Liefs, Colinda