marcenannette.reismee.nl

Nachttrein en Chiang Mai (deel 1)

Nachttrein en Chiang Mai (Deel 1)

Sawat Dee,

Iedereen bedankt voor het niet, of bijna niet vergeten van mijn verjaardag! Alle lof naar grote broer William die waarschijnlijk rond een uurtje of 7 thuis kwam van stappen en mijn de eerste SMS stuurde. Het is erg leuk om zo ver weg van thuis een felicitatie te krijgen!!

We laten Bangkok achter ons en begeven ons naar de trein. Dit met een betrouwbare taxichaufeur die we door het personeel van het hotel laten regelen. Ideaal! Geen vragen gewoon de goede weg en de goede prijs!! Voor we de nachttrein nemen doen we eerst nog de stad Ayutthaya aan voor een kort bezoek. Schijnt de moeite waarde te zijn, dus dan gaan we zeker kijken.

We kopen een kaartje voor de trein dat overigens echt niks kost, en na ongeveer 1,5 uur bereik je de stad Ayutthaya. Deze stad is 1 van de 3 hoofdsteden die Thailand heeft gekent. Lang gelden was dit het belangrijkste centrum van Thailand en werd dit door veel landen uitgeroepen tot het mooiste dat ze ooit hadden gezien. Hier staan enorme tempel ruines waar je als toerist voor moet betalen om het te mogen zien. De bekendste sightseeing binnen een van deze tempels is wel het zandstenen Buddhahoofd dat al eeuwen tussen de wortels van een boom zit gevangen.Toen we aankwamen op het station werden we gelijk benaderd door een man die wilde weten waar we naartoe wilde. Begint al goed, dachten we. Nadat we backpacks in een kluis van het station hadden gelegd vervolgende we onze weg. De man bleef ons een tijdje volgen en begreep na enige tijd dat het geen zin meer had tijd in deze toeristen te stoppen. Om bij de tempels te komen moet met een express boot de rivier over. Dit kost bijna niks en je staat dan ook binnen 1 minuut weer aan de overkant. Tip voor diegene die deze stad gaan bezoeken: HUUR FIETSEN!!! Wij hebben dat niet gedaan en daar hebben we enorme spijt van gehad. Dit mdat we zelf dachten dat de tempels vrij dichtbij waren , en omdat we na 1 minuut alweer aan de stok hadden met een enorm vervelende Tuk-Tuk meneer, besloten we te gaan lopen. Niet was het een van de warmste dagen die wij tot dan toe hadden meegemaakt in Thailand maar ook was het verder lopen dat we dachten en konden we het niet direct vinden, maar onze trots won het van de tuk-tuk. Al zoekend een Fins stel tegen gekomen die het ook niet konden vinden en ook zij verkozen het lopen boven de tuk-tuk. Na enig zoeken het toch gevonden en namen we afscheid van de Finnen. We vonden het Buddhahoofd in de boomwortels. Het zag er precies zo uit als op de foto's ...dus dat klopte gelukkig. Verder is het wel aardig om te zien dat het heel knap is dat ze vroeger al in staat waren om zoiets te bouwen. Ik moet eerlijk zeggen; van mij had Ayutthaya niet gehoeven. Lekker overslaan en in één keer naar Chiang Mai. Is trouwens ook beter voor je relatie, maar dat terzijde;-)

Na een vermoeiende dag tempels keren we terug naar het treinstation. Daar stappen we op de nachttrein naar Chiang Mai. Dit is ook een ervaring die je een keer meegemaakt moet hebben. Bij binnenkomst zit je nog gewoon tegenover elkaar. Er loopt bediening rond waar je allerlei dranken kunt bestellen. Je kunt doorgeven of je ontbijt wilt de volgden morgen. Tip: neem geen ontbijt(net als Annette (die voorspelde het al). Dit is werkelijk waar niet te nassen. Klef brood en koude friet van de Mc Donalds. Als je aangeeft dat je wil gaan slapen bouwen ze je zitplaats om in een 1 persoons stapelbed met een gordijntje voor de privacy. Ligt opzich prima. Ga alleen niet boven liggen zoals ik deed, het gordijntje is nl net te laag om de TL verlichting tegen te houden. Ik heb geen oog dichtgedaan. Schrik ook niet als de trein plotseling enorm begint te schudden. In principe ontspoort de trein dan niet, maar zo voelt het wel. Na een lange nacht en 12 uur later kom je aan op Station Chiang Mai. Je merkt direct dat het minder warm is wat erg aangenaam is. We hebben ons door ene Pharak de taxichauffeur naar het hotel laten brengen. Waarschijnlijk te veel betaald maar we hadden geen zin om te veel te onderhandelen en wilde alleen maar een warme douche. Het hotel waar we tijdelijk in verblijven , Centara Chiang Mai, is werkelijk waar weer fantastich! Grote kamer ivm met een upgade, enorme keus aan barren en restaurants. Ontbijt is inclusief en geweldig!

Hier slapen we 1 nacht om de volgende dag een 3 daagse trekking te gaan doen. Wel willen we nog even de stad checken en beginnen met een frietje bij de grote gele M. Als je bang bent dat er geen Amerikaanse fastfood zit kan ik je gerust stellen: Starbucks, Mc Donalds en Burger King letterlijk binnen een straal van 50 meter. ( de gouden driehoek) Ook hebben we 1 tuk-tuk chauffeur het voordeel van de twijfel gegeven en hij heeft het verpest! Hij wilde ons de stad laten zien en de beste sight-seeings van Chiang Mai. Het einge dat we hebben gezien was de ‘the old city wall' van een afstand en daarna bracht hij ons naar een winkel ver buiten de stad waar hij een deal mee had. Hij krijgt Fuel stamps als hij mensen brengt. Goed voor hem maar wij hadden hier helemaal geen zin in. Daarna wilde hij ons nog 3 van deze onzin winkels laten zien. We hebben hem vriendelijk doch dringent verzocht om te keren en on terug naar het hotel te brengen. Uiteindelijk deed ie dat. Dit alles heeft overigens wel leuke foto's opgeleverd!

Verder hebben ze hier om de hoek van het hotel de beroemde nachtbazaar. Enorm veel kraampjes met veelal nep tassen, horloges en shirts. Maar het is er wel erg gezellig en levendig. Ik heb een Starbucks shirt gekocht voor 160 Bath, wat omgerekend ongeveer € 3,80 kostte. Das nog een lekker shoppen J In deel 2 zal ik het verslag doen van de trekking en de rest van ons verblijf in Chiang Mai.

Groeten en een Kus van ons!!

P.S: Deel 2 zal spoedig volgen. Hierin meer over de trekking de rest van ons verblijf in Chiang Mai.

Betty Marbus

Wat een leuk verhaal weer, ik zie alles zo voor me! en wat zijn die Tuk Tuk mensen lastig, maar ja zij moeten daarmee hun kost verdienen voor moeders en kroost thuis.
Het is machtig zoals jullie de wereld intrekken en zoveel indrukken op doen, ik kan daar jaloers op zijn. Een beetje laat, maar ik las dat je jarig bent geweest, zoals ik op de kalender zie was dat afgelopen zondag 10 oktober. Nog van harte gefeliciteerd en ik kijk al uit naar jullie volgend verhaal. Groetjes, Betty

vincent

Ow,sorry dat ik vergeten te vertellen ben dat je in Ayutthaya beter fietsen kan huren..........mooie rode fietsjes zijn het, waar Paultje trots op kan zijn. Maar daar heb je nu niks aan.:)

Zat je in Chiang Mai in het oude of nieuwe gedeelte??Er is daar elke vrijdag(naast die chinese muur) een erg leuke markt, met kokosnotentassen en "same same" shirts:). Hoop dat jullie Vietnam net zo geweldig vinden als dat wij dat deden.

have fun
xx

Anne-Marie

Wat een super verhaal,Net of je er zelf bij bent,
Ik ben blij dat alles goed gaat ,en in zo,n korte tijd al zo veel dingen gedaan,zo ver weg en toch een beetje thuis ,met de Mc Donald en Burger King en de Starbucks om de hoek.geniet er samen van groetjes Anne-Marie

Sjoerd

Heej Marc, mooie verhalen hoor!

De tuk tuk verhalen komen er bekend voor!! Wanneer ben je in Vietnam en waar kom je aan ?

Laters

Sjoerd

"de Buijsjes"

Leuk om jullie verhalen te lezen jullie maken genoeg mee en dit is nog maar het begin hahahaha. En thank god their is Starbucks hahahaha dat maakt veel goed. Als je nog een plekje in je tas hebt mag je best een t-shirt mee nemen voor je meest favoriete buuf hahahaha. Heel veel plezier nog dan hebben wij weer een hoop plezier met lezen. Ennuh nog gefeliciteerd met je verjaardag he ik weet het te laat maar wij waren een paar daagjes naar de Veluwe. Daar hebben wij wel de fiets genomen "van die hele leuke witte hahahaha. Lieve groetjes en een dikke kus