marcenannette.reismee.nl

Hanoi en Ha Long Bay Vietnam

Hanoi en Ha Long Bay Vietnam.

Na een week te hebben genoten van alles wat Chiang Mai ons te bieden heeft gaan we door met onze reis. Onze volgende bestemming is Hanoi in Vietnam. Deze afstand zullen we overbruggen met het vliegtuig. Omdat er geen rechtstreekse verbinding van Chiang Mai op Hanoi is moeten we eerst weer terug naar Bangkok. We boeken de tickets via Asia Air, wat eigenlijk de Easyjet van Azie is. Het vervelende van het boeken van 2 aparte vluchten is, is dat de aansluiting niet altijd even goed is. En inderdaad die was bij ons niet goed. We hebben de eerste vlucht om 22:40 en dat betekend rond 8 uur weg uit Chiang Mai, uur van te voren inchecken, boarden en vliegen. De 2de vlucht van Bangkok naar Hanoi is pas om 07:45 in de morgen. Aangezien het maar een uur vliegen is van Chiang Mai naar bangkok hebben we nogal wat onnodige uurtjes op Bangkok airport gehangen en proberen wat te slapen voordat onze volgende vlucht vertrekt.

Na een hele lange dag en nacht komen we aan op Hanoi. Wat gelijk opvalt is dat het weer ronduit slecht is. Ik hoorde later dat dat te maken had met een storm die ergens in dit gebied rondwaait. De eerste uitdaging in een nieuwe stad of land is altijd het vinden van een betrouwbare taxi. Wie probeerd je een poot uit te draaien en wie laat er een klein stukje van je poot aanzitten. We ontmoeten een stel uit New Zeeland en vragen waar zij heen gaan. Aangezien dit de eerste keer op onze reis dat we geen hotel hebben geboekt kunnen we wel wat tips gebruiken. Zij verblijven in een hostel dat ons ook was opgevallen in ‘eenzame planeet' decenses genaamd. We besluiten mee te gaan en willen samen een taxi nemen. Op de weg naar buiten komen we nog 2 Nederlandse meiden tegen die er nogal wanhopig uitzien. Ook zij besluiten met ons een taxi te pakken en dezelde kant op te reizen. Na een fikse onderhandeling betalen we 2 dollar pp voor een rit van 1,5 uur. (hier hadden we wel wat meer uit kunnen slepen maar daar waren we te moe voor) Hanoi is een stad van verkeer. Altijd en overal heel veel verkeer. Vooral heel veel brommertjes die zich nooit aan de regels houden. Vooral de Honda Wave heeft hier een marktaandeel van ongeveer 96%. Vespa doet nog wel iets terug met een opkomend marktaandeel van ongeveer 2%. De rest is overig en niet benoemingswaardig. Ook houden ze er hier van om te pas en te onpas te toeteren naar alles en iedereen zonder dat er echt rede voor is. Hiermee zeggen ze eigenlijk alleen maar ‘hallo, hier ben ik' en verder niks. Das wel even anders dan in Chiang Mai.

Aangezien er geen plek meer was in het Hostel van onze Nieuw Zeelandse vrienden gaan we naar een ander en overgewaardeerd Hostel. Het Hanoi Backpackers Hostel 1. Staat zowel in de eenzame planeet als in de Rough Guide en moet dus wel goed zijn. Dit hostel wordt gemanaged door 2 Australische vrienden. En op de een of andere manier is het er altijd super druk. ( dit kan ook komen door het gratis bier van 3 tot 5 gevolgt door happy Hour van 5 tot 7 op bier dat toch al niet zo duur is) Dit alles vind plaats op het dak van het hostel. Aangezien ook wij soms wat moeten bezuinigen besluiten we voor $6 dollar pp een dorm te boeken. We sliepen met 10 andere op een kamer en je hebt dus nul privacy. Dat was wel even andere koek. Na te hebben ingecheckt gaan we naar de ‘rooftop'om zowel het gratis rondje als het happy uurtje mee te pakken. Voordeel hiervan is dat je binnen 1 seconde mensen ontmoet en het dus gelijk gezellig is.

Ons primaire doel voor Hanoi was een bezoek aan Ha Long Bay, een prachtig rotsachtig natuurgebied in de zee. We hoorde dat een deel van de groep waar we contact mee hadden gemaakt de volgende dag daar heen zouden gaan met een georganiseerde tour via Hanoi Backpackers hostel. Je kunt kiezen voor 2 of 3 dagen. Wij besluiten ondankt het feit dat we nog niet zo veel hebben geslapen de afgelopen 2 dagen ook mee te gaan en schrijven ons in voor de 2 daagse tour. Er blijkt ook nog een voetbal wedstrijd te zijn die avond (Everton-Liverpool, 2-0) en dus met z'n allen nog even naar de Irish pub een stukje verderop.

Na een hele korte nacht en een kleine Changover gaat de wekker om 6:30 uur omdat we omdat we om 8 uur in de bus naar Ha Long Bay moeten zitten. Dit is ongeveer een rit van 4 uur. We hebben een groep gertoffen van 22 Engelsen, 4 Ieren en wij. De tour vind plaats op een ‘oude' vietnamese boot. Deze heeft 3 verdiepingen. Er zijn een groot aantal slaapvertrekken met airco, een eetzaal, en een sundeck met ligbedden. Allemaal prima in orde. Eerst vaar je een stukje met de zeeschuimer . Daarna gaan we voor anker en kun je van de 2de verdieping afspringen om even te zwemmen. Vervolgens ga je 2,5 uur kajakken langs de rotsen van Ha Long Bay.

En uiteindelijk kwam het hoogtepunt van de dag voor 98% van de aanwezige; je helemaal te pletter zuipen dmv allerlei vage drankspelletjes. Ik hou wel van een drankje maar deze manier van drinken is toch niet helemaal meer aan mij besteed. Tel daar de aanwezigheid van 22 Engelsen en 4 Ieren bij op en dan weet je wel hoe laat het is. Al was het wel erg leuk om naar te kijken. De volgende dag was het voor ons opstaan ontbijten en rustig terug varen naar land. Het merendeel van de groep bleef nog een dag. Die zijn naar een verlaten eiland gegaan (cast away beach) om daar dag 1 nog een keer te herhalen maar dan aan land.

We besluiten bij terugkomst de dorm in het backpackers Hostel (this is so not us!) te veruilen voor een normaal hotel met een eigen kamer. Ik had beloofd om reclame te maken voor ze dus bij deze: Het Holiday hotel, vlak naast het Hanoi backpackers hostel. Double room voor maar $ 18 dollar, zeker de moeite waard!! We willen eigenlijk ook de volgende dag weg uit Hanoi en boeken 2 bus tickets naar Hue. Hue bevat o.aeen ommuurde keizerlijke stad en zeker de moeite waard om heen te gaan .Deze rit duurt 14 uur en kost maar $ 14 dollar. Na een heerlijke nacht slaap gaan we de tickets voor de bus ophalen. Daar krijgen we te horen dat zowel de bus als de trein niet rijdt richting Hue. De gevolgen van Typhoon Megi gooien roet in het eten en een groot deel tussen Hanoi en Hue is ondergelopen. Voorlopig 116 doden en geen enkel wegverkee of treinverkeer r mogelijk. We proberen een last minute vlucht te boeken maar deze zitten allemaal vol. De volgende dag is wel mogelijk via Vietnam Air maar dan wel voor de hoofdprijs en niet naar Hue maar naar Da Nang, iets zuidelijker. We besluiten het wel te doen omdat we nou eenmaal verder moeten. En zo vliegen we binnen 3 weken met 3 verschillende vliegmaatschapijen .

We lopen die avond in Hanoi een rondje rond het Hoam Kiem meer. Daar verzamelen zich alle stelletjes van Hanoi om daar op een scooter te kijken naar de 4 kleurige kitsch verlichting die rond het hele meer aanwezig is. Ook wij hebben daar maar even naar gekeken maar meer om te zien hoe bizar kitsch het was. We boeken nog een extra nacht bij onze vrienden van het Holiday Hotel, die erg blij waren om ons weer te zien! We vertrekken dan de volgende dag eindelijk richting het zuiden.

Via Da Nang gaan de direct met de taxi door naar Hoi An. De stad beroemd om zijn Japande Brug. We slapen de eerste dag in een prima hotel maar verkassen de volgende dag naar een klein paradijsje Thien Thanh genaamd. Mooi terras met uitzicht over de spinazie velden, mooi bescheiden zwembad, mooie kamers en heel aardig personeel.

De rest van ons verblijf in Hoi An zal ik in onze volgende update beschrijven.

Wederom veel leesplezier. Groetjes van ons

Marc en Annette.

Eline Driesen

Eey lieverds,

Fijn om weer wat van jullie te horen! Valt het inmiddels al een beetje mee met het weer daar?
Sla alle leuke adresjes maar goed op, wie weet krijg ik William nog zo ver ;-)

Geniet ervan! Veel liefs, Eline

Marloes prins

heeeee super verhaal! Geniet er van en als je in je internet cafetje zit stem ook nog even op ons

Marloes prins

zooooooo die foto met die tijger!!!!!!!!!!wauw

Lyane

Schatties!
Wat goed om weer wat van jullie te horen. Jullie maken een hoop mee, leuk hoor!
En Netje valt het eten mee, of al vele kilo's lichter geworden?
Hier alles hetzelfde! Ben inmiddels wel tante van nichtje Aylana, op 15 oktober geboren. Alles goed gaat!
Nou jullie weten weer wat.
Tot horens dikke kus Lyane

Anne-Marie

Hoi Kinderen,
Wat een super verhaal weer ,jullie maken toch wel heel veel mee, dan is het hier toch wel saai hoor,
Geniet er maar van,
groetjes en een dikke kus Anne-Marie

Wille van Dijk

Hoi reizigers van me,
Echt fantastische verhalen en belevenissen, heerlijk om te lezen. Je kunt wel zien dat je communictie hebt gedaan Marc, het leest goed.
Hier is alles OK. Jakko en Mark zijn hard aan het leren voor de eerste toetsen en presentaties.
Mama zit na de herfstvakantie alweer helemaal in het ritme met haar oppas kids.
O ja, opa heeft de kaart van jullie toch ontvangen blijkt bij navraag. Erg bedankt dus.
Prachtige foto's hebben jullie ook gemaakt, die bay met die bootjes, echt mooi!
Nou, ik zie en/of hoor wel weer van jullie.
Geniet er lekker van en neem maar een kleine Changeover van me.
Groetjes,
Papa

vincent

Heej reizigers! Mooie foto"s hoor! Hoop dat jullie Vietnam net zo fantastisch vinden, want dat is het ook. Vergeet in Ho Chi Minh niet naar het Mausoleum te gaan van eerstgenoemde. Het is handig de tijden en dagen dat het open is even van tevoren op te zoeken, geloof dat het om 6 uur ochtends al open ging. Het is bijzonder te zien hoeveel mensen na zijn dood hem nog steeds eren.
Oja, en de ultieme test! Oversteken op een drukke weg :)

Henrike

Hey Marcie en Annetje,

Wat ontzettend leuk zo op de hoogte te blijven van jullie. De dingen die ik lees zijn zo herkenbaar en geloof me als je weer een tijdje terug in NL bent zo waardevol. Echt superleuk!!! Hier geen spannende dingen...heb je de ruwe versie al gemaild Annetje hahaha. Nou geniet er met volle teugen van, misschien kom ik jullie wel opzoeken hahaha.

Cheers!

Henrike xx

Ome Johan en tante Hannie

Hallo Marc en Annette,

Hier even een berichtje van ome Johan en tante Hannie uit Den Helder. Wij hebben gehoord van jullie reis naar verre oorden en lezen regelmatig over jullie avonturen.
Wij vinden dan ook dat jullie het op een heel leuke
manier weergeven. We blijven jullie uiteraard volgen
op jullie avontuurlijke zwerftochten,en hopen dat alles
naar wens mag verlopen! Wij wensen jullie het aller-
beste toe en groeten jullie!

annemieke

Lieverds,

Wat een beleving! Jullie zien er goed uit op de foto's. Het kleurtje doet jullie goed. Wij met onze witte bekkies zijn jaloers.

Hier geen spannende dingen!

Enjoy en geniet

Dikke kus