marcenannette.reismee.nl

Hoi An en Nha Trang (Vietnam)

Hoi An en Nha Trang Vietnam

We zijn inmiddels aangekomen in Hoi An.Na aankomst op het vliegveld raken we in gesprek met Nils en Nina, een Noors stelletje die reisden met een strak en georganiseerd schema. Ze hebben al een hotel geboekt en zelfs een pick-up vanaf het vliegveld. Ze nodigen ons uit met hun mee te rijden naar hun hotel om ook daar de eerste nacht door te brengen. We beluiten dat te doen. Hoe meer we in de buurt van het hotel komen hoe stiller het wordt op straat. Geen goed teken leek ons. We hadden het idee dat we enorm belazerd werden door de chauffeur. Omdat we laat aankwamen bij het hotel en omdat we geen idee hadden waar we waren besluiten we de nacht daar ook te blijven. We pingelenwat van de prijs van de kamer af en willen nog iets eten in het stadje. Wat blijkt is dat alles hier rond 23 uur sluit en het stadje leeg en verlaten is. Een spookstad is er niks bij en iets te eten vinden we al helemaal nergens. Dan maar slapen en de volgende dag verkassen we naar een ander hotel meer centraal gelegen. Dit hotel is super!! Mooi terras met uitzicht over de spinazie velden, mooi bescheiden zwembad, mooie kamers en heel aardig personeel.

Na een heerlijk ontbijtje op het terras van het hotel besluiten we het centrum van Hoi An in te lopen. Hoi An is bekend om zijn overdekte zeer oude Japanse Brug. Deze brug is ook het symbool van de stad geworden. Het relaxe aan deze oude stad is dat het centrum autovrij is. Dit komt doordat de binnenstad op de UNESCO lijst staat en op deze manier proberen ze de binnenstad te beschermen tegen de uitlaatgassen en dergelijke. De stad doet door zijn bouw en kleuren een beetje mediteraans aan.Om een mooi beeld te krijgen van de stad kun je voor 90.000 dong (€ 3,75) een kaartje kopen en daarmee 5 van de 10 tempels of oude ambachtshuisjes bekijken. Is niet echt heel bijzonder maar het houd je zeker voor een halve dag van de straat. En het geld van de kaartjes gaat naar het behoud van de stad. Als we besluiten wat te gaan eten en komen Nils en Nina weer tegen.Ze nodigen ons uit mee te eten en besluiten de avond met een potje poolen. (Nederland-Noorwegen) waarbij Nederland uiteraard won.Ook hebben we hier de grote hit van Ali G en Shaggy, (There's a rat in my kitchen) in real life gezien! Gelukkig hadden we het eten al op! (Annette wilde hierna alleen nog maar op een hoge barkruk zitten)

Wat hier ook echt een must is, is een bezoek aan de markt die aan de rivier zit. Hier wordt vers gevangen vis direct verkocht en kun je meer soorten eieren kopen dan dat er kippen zijn. Jammere is wel dat je als toerist constant wordt latig gevallen door straatventers of je please something will buyen.Hoi An is ook de stad van de Tailors. Als je een pak of schoenen nodig hebt moet je het hier laten maken. Vakwerk tegen een goede prijs. Aangzien wij nog 3,5 maand door moeten kopen wij hier niks maar er zijn mensen die er speciaal voor komen en er grof geld voor uitgeven.

In het hotel werd ons verteld dat een bezoek aan de Marber Mountains (de Marmere Bergen) een must is. Dit zijn in werkelijkheid 5 heuvels die van marmer zouden zijn. Het verhaal is dat al het marmer van het mausuleon van Ho Chi Minh hier vandaan komt en dat er daarna geen marmer meer uit de bergen gehaald mocht worden. Ook heeft het adembenemende grotten. We besluiten toe te geven en gaan met een prive taxi voor 20 dollar op weg. En net dat geen wat we niet willen, stoppen bij weer een souvenirs shop, gebeurd! We moeten uitstappen en rondkijken bij enorme kolossen beelden van marmer. Al wilde ik het kopen, hoe moet ik het in hemelsnaam meenemen en nog 3 maanden mee rond sjouwen. Ze schenen het niet te begrijpen. Na 10 geweldige minuten gaan we dan toch echt naar de bergen. Entree is 15.000 dong en we beginnen aan de klim. We komen er al snel achter dat deze fantastishe bergen helemaal niet zo geweldig zijn. We worden achtervolgd door gidsen en de bekende grotten stellen niet zo veel voor. Als we ook nog eens voor een andere grot een nieuwe kaartje moeten kopen hebben we het helemaal gehad. Tip van ons: kijk de foto's van deze bergen en zeg dat je er geweest bent, das meer dan genoeg!!!

Bij terugkomst willen ze ons ook een bezoekje aanMy Son in de maag splitsen. Dit zijn oude ruines net buiten de stad maar na de slecht ervaringvan de ook zo 'geweldige'Marber Mountains passen we hiervoor.

Na een aantal heerlijke dagen in Hoi An boeken we voor het eerst een nachtbus om zo verder zuidwaarts te reizen naar Nha Trang, een kust plaats. Voordeel van de nachtbus is dat het heel goedkoop is en dat je ‘s nachts reist en je dus in principe gewoon slaapt. Als de bus ons komt halen blijken we de laatste te zijn die opgehaald moesten worden. Daarmee zijn dus ook alle goede plekken weg en zijn er nog 2 plekken over helemaal achterin de bus. (dit zijn echt de vreselijkste plekken die er zijn) deze stoelen kunnen niet omhoog en hier heb je geen airco. Tel daar bij op dat wij om een of andere reden 5 dollar pp meer hebben betaald dan ieder ander en dat we lepeltje lepeltje liggen met 3 onbekende heb een top trip van 12 uur in het verschiet. Het zou misschien ook gescheeld hebben als de chauffeur een beetje kon rijden en niet de hele weg als een idioot reed, op de meest onmogelijke plekken probeerde in te halen, om er dan achter te komen dat het niet lukt en vol in de ankers te moeten gaan. Waardoor je bijna door de bus werd gelancheerd.

Ik zal er wel nooit aan wennen. Deze bustrip kunnen we in ierder geval weer af vinken op de must do lijst en uiteindelijk komen we wonder boven wonder veilig aan in Nha Trang. Waarnaast we wonder boven wonder toch veel lol hebben beleefd aan dit levensgevaarlijke tripje en zelfs Annette het grappig vond!

Nha Trang is een geweldig stadje aan de kust. We volgen de Rough Guide en komen al snel uit bij het Parfume Grass Inn hotel. We bekijken de kamer en krijgen ongevraagd een korting van 5 dollar als we boeken. De kamer is schoon redelijk groot en ligt bijna direct aan het strand. We betalen 15 dollar per nacht!! Incl. een heerlijk a la carte ontbijtje in een aan de overkant gelegen restaurant. Hier gaan we dus geld besparen J. Na een tip van broertje Vincent strijken we later die dag neer (8.45 uur de bus kwam namelijk vroeg aan)op 2 ligbedjes bij het Louisiana Brew House. Voordeel van de ligbedjes is dat je geen zand op je handdoek krijgt en je wordt niet de hele tijd lastig gevallen door maiskolf en kopie Lonely Planet verkopers. Het bier dat ze hier verkopen is zelfgebrouwen en het ‘witbier'is zeker een aanrader. Verder kun je gebruik maken van het zwembad dat ze bij het terras hebben. Het is eigenlijk een resort zonder hotel kamers. Hier komen we heerlijk bij van de reis die achter ons ligt.

De volgende dag komen we na een heerlijke dag op het strand een groep Ieren tegen die we ook al even in de nachtbus hadden gesproken. Ze nodigen ons uit om een klein drankje te doen in de ‘Why Not' (een bar waar het tijdens Happy Hour duurder is dan alle andere bars zonder Happy Hour...) Al snel is het een groot feest en worden er de meest lachwekkende drank spelletjes gedaan die ik ooit heb gezien. Voordeel is dat als je verliest je geen shotje hoeft te drinken maar gewoon een grote slok van wat je zelf drinkt. We hadden de aandacht van het hele terras en ook werd de groep steeds groter en gezelliger. Daarna volgt er een kroegentocht door heel Nha Trang om te eindigen in de Sailing Club. Na een geslaagde avond keren we hotelwaarts om de volgende ochtend met een kleine Changover wakker te worden.

Omdat Nha Trang bekend staat om zijn koraalriffen en heldere water leek het ons wel aardig om de onderwaterwereld te verkennen. We schrijven ons in voor een Discover Scubba Dive bij een goed aangeschreven duikbureau. We vertrekken vroeg in de morgen met een klein bootje naar een eiland. Dit is een 45 minuten durende trip. Jammere was dat we na 3 dagen stralende zon nu ineens te maken hadden met harde wind en hevige regen. Voordeel is dat als je gaat duiken je toch nat wordt en er verder onder water geen last van hebt. Ook was het positief voor het zicht onder water.

Op de boot krijgen we uitleg over de te tekens en over hoe je je oren moet klaren. Dan is het echt zover en worden we opgezadeld met de nodige kilo's aan gear. In het begin is het wat onwenning om rustig onder water te ademen maar na een aantal minuten gaat dat vanzelf en duik je tot een diepte van ongeveer 6 meter. Het was super om op deze manier de andere kant van de wereld te zien. Dit gaat waarschijnlijk wel een vervolg krijgen op Bali waar je ook heel mooi kan duiken.

Terug in Nha Trang lopen we onze Noorse vrienden Nina en Nils tegen het lijf die op het punt stonden om de nachtbus te pakken naar Ho Chi Minh en daarna door te reizen naar Cambodja. We krijgen een goede tip voor een Indiaas restaurant en nemen afscheid. Omar's Tandoori cafe was inderdaad een topper en moet zeker even genoemd. Mega hete curry's en heerlijke vegetarische gerechten.

Na volop te hebben genoten in Nha Trang en nadat het weer definitief is omgeslagen naar slecht besluiten we deze stad achter ons te laten. De volgende dag pakken we het vliegtuig naar Ho Chi Minh waar grote vriend Sjoerd op ons wacht. Hij zal ons het bruisende leven van Ho Chi Minh laten zien.

Meer hierover in de volgende update.

Veel leesplezier en een groet vanuit Vietnam.

Marc en Annette

Betty

Hoi Jongelui, Ik word altijd een beetje jaloers als ik jullie verhalen lees. Ik krijg in de gaten dat ik te vroeg ben geboren. Als kind wilde ik al reizen naar het verre onbekende, maar in die tijd was het "not done" zeker niet als meisje alleen. Mijn moeder heeft mij een paar keer tegengehouden en omdat ik nog minderjarig was, kon ik geen kant op. Nu lees ik jullie verhalen en kan daar toch heel erg van genieten en ook van de foto's
Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal.
liefs, Betty

Henrike

Hey lieverds,

Leuk weer ff een berichtje van jullie gelezen te hebben. Heerlijk die tijd die jullie nu beleven en nog voor jullie hebben. Super dat jullie een vriend gaan treffen op jullie volgende bestemming, soms is dat wel ff lekker een bekend gezicht!!! Have fun nog en keep us posted!!!

X

Hallo backpackgasten,

Jullie zijn al lekker op weg! Ik heb niet alle berichten gelezen hoor. Ik moet zeggen: jullie zitten lekker in de pen... of op het toetsenbord.

In het Hollandsche is alles typisch Hollandsch. Dus buiten 24 graden met een waterig zonnetje. Iedereen vrolijk, geen gezeur over voetbal of andere bijzaken. Gewoon echt Hollandsch.

PS. ik ben nog niet bij Vin langsgeweest voor een avondje gamen. Komt misschien nog wel.

Tot zover mijn volkomen nutteloze bijdrage waar jullie echt niks aan hebben. Daarom een serieus advies: wijk effe flink van de route af, keer later terug naar huis of reis noordwaards in plaats van zuidwaards. Neem een baan aan op een school of in de dierentuin. Gewoon iets afwijkends. Dat is leuk!

PS2: Marc, al ziek geweest?

Chris van de Online Ambities

Kan ik hier trouwens ook een linkje naar mijn website plaatsen voor een stukje SEO-linkbuilding? Even testen: http://www.internetredactie.com

Chris van de Online Ambities

Hmmm, het wordt geen link, gewoon platte tekst. Dat is jammer. Maar zeker het proberen waard geweest.

Di Lotti

Reisgenoten!

Een tip: als je grote/zware spullen wilt kopen, kan je ze per boot laten verschepen naar Nederland. Tegen de tijd dat jullie terug zijn, zijn jullie spullen ook gearriveerd! Geniet van het weer (nog altijd beter dan hier), jullie avonturen en elkaar!

XXL