marcenannette.reismee.nl

Bali 1

Hé allemaal,

Voor je verder leest over onze avonturen in Bali, willen we laten weten dat we inmiddels in Australie zijn aangekomen (de blog loopt dus achter). Door slechte internet verbindingen (wij dachten dat Australie een westers land was??) en natuurlijk door dat we het heel druk hebben met zwemmen onder watervallen, snorkelen, jungle tours, campings zoeken, kletsen met andere reizigers enz. is het ons niet gelukt de site helemaal up to date te houden. Maar we kunnen zeggen dat het heel goed met ons gaat! Er zijn veel verhalen en we zullen ze zeker nog met jullie delen!! Ook foto's kunnen we nu niet uploaden maar die komen er ook zeker weer aan!

Groeten en veel liefs,

Marc & Annette

Bali deel 1

We hebben Kuala Lumpur verlaten en vliegen met een vliegtuig van Asia Air naar Denpasar Bali. Asia Air wil graag laten zien dat ze veel aan sponsoring doen en ons vliegtuig is dan ook, zowel binnen als buiten volledig in de kleuren van het Lotus Formule 1 team. Lijkt wel een vliegende Formule 1 bolide. (Snel maar oncomfortabel;-) Als je Bali inkomt moet je een visa kopen. Duurt lang maar dan heb je ook wat.

Bij aankomst regelen we een taxi die ons voor het luttele bedrag van 190.000 roepies binnen 1,5 uur naar Ubud brengt. We hebben besloten om daar als eerste heen te gaan omdat Ubud bekend staat om zijn rustige centrum, waar wel erg veel te doen en zien is. Ook is Ubud bekend om zijn Yogascholen en van het boek ‘eten, bidden, beminnen' niet doorheen te komen maar leuk om te weten. We raadplegen onze Crowdy Planet en laten ons oog vallen op het Okawati Hotel midden in Ubud aan de Monkey Forrest Rd. We komen erg laat aan en hopen dat het hotel ons zal bevallen, en dat deed het. We kunnen 1 nacht in de Honeymoon suite om daarna eventueel over te stappen naar een goedkopere kamer. De kamer was prachtig met een enorm bed, buitendouche, ligbad en een buddhabeeld in de kamer. Verder had het een grote veranda met een ligbed, tafel met stoelen en een buiten ventilator. Het is mogelijk om elke morgen je ontbijt op je kamer te laten bezorgen zodat je met uitzicht op het zwembad rustig uitgebreidt kunt ontbijten. We besluiten deze kamer dan ook niet meer te verlaten J

De taxi chauffeur vertelde ons eerder dat een van de dingen die je gedaan moest hebben is het bezoeken van het restaurantje Babi Galing Ibu Oka vlak naast het paleis. Alom bekend bij de lokals, maar niet alleen bij de lokals, met busladingen trokken toeristen hierheen om de specialtieit de proeven.

Deze bestond uit varkensvlees van het spit met rijst en een stuk gegrilde varkenhuid en groente. Ik vond het heerlijk alleen Annette moest hier als vegetarier niks van hebben en liet het bij een Sprite.

Er zijn hier overigens plenty restaurantjes die erg goed zijn voor zowel vegetariers als vleeseters. O.a de Nomad en Laughing buddha zijn een aanrader. De laatste heeft 3 keer in de week levende muziek met jam sessies waar veel mensen op af komen. Voor Annette Kafé helemaal haar ding vers gezond vega food en zelfs raw food (denk ook rauwe chocolade taart??). Dit is de plek waar alle yogi's rond hangen niet raar omdat dit restaurantje met goede sfeer van de zelfde eigennaars is als Yoga Barn (de bekende yoga school).

Aangezien Ubud wordt gezien als een plek waar je veel aan Yoga kunt doen, kan ook Annette hier haar hart ophalen. Ze volgt hier een aantal lessen in de Yoga Barn en ontmoet daardoor in 1 keer alle westerlingen die in Ubud zijn (90% vrouw overigens) dit levert direct veel contact op en we eindigen de volgende dag met de hele groep in een Karaoke bar en zingen een mopje mee.

Ubud heeft ook de bekende Monkey Forrest rd. waar een tempelpark is waar het vol zit met zeer brutale apen. De apen leven in en rond het tempelgebied waar ze ongestoord hun gang kunnen gaan en dat ook zeker doen. Ik probeerde op een subtiele manier om de beurt een aantal apen een banaan te geven (daar houden ze van) maar binnen 1 seconde werd ik bestormt door ongeveer 50 apen en ik besloot de bananen dan ook maar zo snel mogelijk te dumpen en zelf een veilige plaats op te zoeken.

Een andere typisch Balinees ding is de balinese dans. Deze vind plaats op het paleis terrein en hiervoor kun je op iedere hoek van de straat kaartje kopen. Ze spelen een verhaal waar je zonder het bijgeleverde foldertje niks van begrijpt. Annette vond het prachtig. Ik vond het vooral een erg lange zit met eentonige muziek. Ach, waarschijnlijk ben ik gewoon een cultuurbarbaar zonder smaak.

Wat ook erg leuk is om te doen, is een wandeling die staat aangegeven in de Crowdy Planet. Deze bengt je in een 3 uur durende reis langs de rijstvelden en een paar andere dorpjes. Doordat de route in de Crowdy Planet verre van duidelijk is en omdat ze hier nog nooit van wegbewijzering hebben gehoord doen wij over deze tocht 5,5 uur en loop ik, doordat we er veel langer over doen en daardoor op het heetst van de dag lopen (en dat is heet!!) ook nog een zonnesteek op.

Omdat Ubud zo heerlijk down to earth en relax is houden we het hier ipv de geplande de 4 dagen, 7 dagen vol. Heerlijk even bijkomen van de reis die achter ons ligt. We gaan ons opmaken voor de Gili Eilanden. Dit zijn 3 eilandjes vlak voor Lombok. Gili Trawangan, Gili Meno (niet verwarren met Nemo) en Gili Air. We hebben hier enorme verwachtingen van omdat we hier erg veel over gehoord hebben . dit moet paradijs op aarde zijn, bounty's in overvloed en prachtige stranden. We hebben hier erg veel zin in. Deze reis zullen we afleggen met een Fast Boat. Je kunt ook iets minder betalen en kiezen voor een Slow Boat, maar zoals de naam al laat doorschemeren doe je er met deze boot erg lang over(+8 uur) en dat zien we niet zitten. Dat wordt weer een middag rondshoppen bij de lokale aanbieders om zo goedkoop mogelijk op de snelste boot te zitten. Iets waar we steeds beter in worden overigens.

Nog wel even aardig om te noemen voor onze vriendin Daphne is dat in Ubud onlangs een Starbucks is geopend helemaal in indonesische stijl. Dus niet dat suffe groen en zwart maar bruin en koloniaal, gehuisvest in een mooi oud pand. Het terras heeft het mooiste uitzicht van waarschijnlijk alle Starbucksen in de wereld. Aan een karper vijver met vrij uitzicht op een tempel. (heb je hier ook de interieur bestelling voor gedaan? Zo ja, goed werk hoor!!)

Volgende stop: Gili Trawangan eilandje bij Lombok.

Daphne

Hee lieverds!! Wat fijn weer wat te horen!! En ja mooi hè dir nieuwe designs ;-)!! Hier in nl alles goed!! Missen jullie wel natuurlijk!! :-(! Zaterdag zien we tim en Melissa weer dus zullen zeker weer aan jullie denken!! Super veel liefs kusjes van mij!!!

Marloes

Klinkt allemaaaaal heerlijk vooral die starbucks ;-)
Succes in australie vooral in iksietnie

Tante Diny

Hallo Marc en Annette
Leuk verhaal ook de foto''s .Wij willen jullie fijne feestdagen toewensen in Australie
Groetjes uit Den Helder

Vincent

Heej broer en schoonzus, prima verhaaltje weer hoor! Ziet mijn leven er toch iets minder avontuurlijk uit :)
Je krijgt ook nog de groeten uit de Pub, die jongens missen je wel hoor.
Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar gewenst trouwens.
Het is daar toch eerder?
have fun!
xx Vin

Henrike

Hey hey,

Leuk weer wat van jullie te horen!!! Jammer dat het verhaal stopte bij volgende stop Lombok hahaha. Moeten we maar weer even wachten. Ook ik wens jullie een fantastisch en gezond 2011 toen!!! Maar dat gaat wel lukken op jullie prachtige reis denk ik zo. Ik moest vorige/van de week nog aan jullie denken...hebben jullie geen last gehad van de overstromingen in Australië??? Nou lieverds geniet er weer van en keep us posted!!!

X

Mariska

Hey Annette!
Heb eindelijk al je reisverhalen gelezen (had het daarvoor te druk met voorbereidingen voor Costa Rica) en er erg van genoten, ook vd foto's! Jullie reizen wel als een speer zeg, hoeveel werelddelen volgen er nog? Ik ben zelf meer van het slow-travelling zeg maar... (;) Ondertussen zit ik alweer twee weken in m'n eigen paradijsje: Costa Rica! M'n casa is te gek, m'n buren zijn erg lief, heb een goeie klik met m'n Costaricaanse verloskundige en het weer is heerlijk (zeker na die bittere Hollandse kou)! Over 5 weken komt Vincent, kijk er erg naar uit hem te zien. Gelukkig heb ik internet en Skypen we regelmatig, dat scheelt. De baby heeft ook erg naar zn/dr zin hier! Zal wel door de gezonde & relaxte lifestyle van mama komen... Nog heel veel plezier, ENJOY!
X M

Eline Driesen

Eey liefies,

Wat fijn weer even te lezen hoe het daar gaat. Dat varken ziet er trouwens best smakelijk uit! Ik hoop dat er nog meer foto's volgen van jullie avontuur.

William is vandaag ook aan zijn wereldreis begonnen (lees: een tocht door de besneeuwde wegen richting Leeuwarden - dat is ook ver hoor hihi) en ik zit verplicht thuis omdat het openbaar vervoer weer bagger is hier door het winterweer. Maar dat mag de sneeuwpret niet drukken.

Jammer dat we jullie vrijdag (kerstavond) moeten missen, maar ik hoop dat jullie nog steeds genieten daar.

Hele dikke knuffels, Eline

jacqueline

Hey Marc en Annette,

Vanuit het witte, koude Hellevoetsluis, wensen elroy en ik jullie een hele fijne warme kerst en een geweldig nieuw jaar met een heerlijk vervolg op jullie reis.

HJ en Loes

Hoop dat jullie het niet te nat hebben. Wanneer verschijnt Bali deel 2? We zijn erg benieuwd!